2021-07-01

Największy kolejowy magazyn energii uruchomiono w polskich Garbcach (gmina Żmigród)

Magazyn składa się z czterech kontenerów bateryjnych zawierających łącznie 4240 ogniw litowo-jonowych wykonanych w technologii NMC. Jednorazowo może zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km/godz. Urządzenie powstało we współpracy z Uniwersytetem Zielonogórskim.

Takie rozwiązanie uwzględnia specyfikę zasilania kolei, umożliwiając powolne ładowanie magazynu i szybkie oddanie zgromadzonej energii, kiedy przejeżdża pociąg. Magazyn w ciągu kilku sekund jest w stanie zasilić nawet najszybsze pociągi, w tym Pendolino. Jego sercem jest przekształtnik energoelektroniczny DC/DC, który pracuje bezpośrednio na napięciu stałym, co jest nowatorskim rozwiązaniem na skalę Europy. W innych systemach kolejowych, zasilanych napięciem stałym, magazyny trakcyjne dają na wyjściu prąd przemienny, co wymusza dodatkową konwersję DC/AC/DC. Pominięcie tej transformacji znacząco usprawnia pracę magazynu i skutkuje oszczędnością energii, której nie traci się na etapach przejściowych ­– czytamy w komunikacie.

żródło i dalsza część artykułu: https://inzynieria.com/energetyka/odnawialne_zrodla_energii/wiadomosci/61663,najwiekszy-kolejowy-magazyn-energii-w-europie-uruchomiono-w-polsce