2021-07-19

Hydro Bingo - pierwszy na świecie statek pasażerski, który napędzany jest wodorowym silnikiem dwupaliwowym.

Troska o środowisko przyświeca coraz większej liczbie firm i inżynierów, również tym, którzy zajmują się tworzeniem jednostek morskich. Opracowany przez belgijsko-japoński zespół Hydro Bingo to pierwszy na świecie statek pasażerski, który napędzany jest wodorowym silnikiem dwupaliwowym.

Napędy hybrydowe od lat wykorzystywane są w motoryzacji. Połączenie silnika spalinowego z elektrycznym pozwala zmniejszyć emisję zanieczyszczeń do środowiska. Nie oznacza to jednak, że inne firmy nie chcą zastosować podobnych rozwiązań w innych dziedzinach związanych z transportem. Belgijskie przedsiębiorstwo CMB.Tech poinformowało właśnie, że budowa Hydro Bingo, promu konstruowanego we współpracy z japońskim Tsuneishi Facilities & Craft, została pomyślnie zakończona. Jednostka ma zostać zwodowana na japońskim morzu śródlądowym, a obie firmy przygotowują się już do dalszego rozwoju tej technologii.

Jakiej konkretnie? W odróżnieniu od samochodowych silników hybrydowych, gdzie połączono jednostkę napędową spalinową z silnikiem elektrycznym, Hydro Bingo wykorzystuje dwa silniki współspalające olej napędowy i wodór. To pierwszy taki prom na świecie i choć nie ma on zerowej emisji zanieczyszczeń, to ilość generowanego dwutlenku węgla do środowiska spada od 50 do 80%. Dużą zaletą całej konstrukcji jest ruchomy zbiornik, który nie wymaga on stosowania specjalnego osprzętu do tankowania.

Zgodnie z informacjami umieszczonymi na stronie producenta, jednostka to katamaran mogący przewozić do 80 pasażerów (nie licząc dwuosobowej załogi). Dwupokładowy prom ma długość 19 metrów i wykonany został ze stopu aluminium, co pozwoliło na osiągnięcie całkiem rozsądnej wagi na poziomie około 19 ton. Prędkość rejsowa Hydro Bingo waha się od 18 do 22 węzłów (od 33 do 40 km/h), przy czym maksymalna prędkość belgijsko-japońskiego statku to 26 węzłów, czyli 48 km/h.

Zarówno CMB. Tech, jak i Tsuneishi Facilities & Craft pracują nad dalszymi rozwiązaniami mającymi doprowadzić do powstania bezemisyjnych jednostek morskich.

"Już pracujemy nad następną generacją silników, które będą działać wyłącznie na wodór, ale można je wdrożyć tylko wtedy, gdy infrastruktura będzie odpowiednio rozwinięta. Nasze wstępne prace wykazały, że silniki na czysty wodór mogą mieć niemal dowolny rozmiar, a ich praca nie wiąże się z żadną emisją zanieczyszczeń."

Powiedział Paul Turner, dyrektor zarządzający brytyjskim oddziałem CMB.Tech (via The Maritime Executive). Japończykom z kolei już wcześniej udało się opracować statek przyjazny dla środowiska - wykorzystano w tym celu silnik elektryczny. Już teraz zapowiedziano jednak, że w planach są jednostki spalające czysty wodór, które będą opierać się na silniku Hydro Bingo.

źródło: https://wodor.cire.pl/st,53,547,item,220507,1,0,0,0,0,0,budowa-hydro-bingo-zakonczona-to-pierwszy-tego-typu-statek-na-swiecie.html